ایجاد جذابیت در محتوای درسی
مهدی بهلولی/ معلم- باید بپذیریم که محیط مدرسه برای دانشآموزان شاد نیست. البته این به معنای آن نیست که محیط مدارس ما غمزده است اما با فضای شاد هم بسیار فاصله داریم. مدارس و محتوای کتابهای درسی بسیار خستهکننده است و هیچ ارتباطی با جامعه و زندگی دانشآموزان ندارد. دانشآموزان ساعتها در یک فضای بسته نگه داشته میشوند و ساعتها و زنگهای تدریس هم پشت سر هم است حتی ساختمان مدارس فرسوده است و هیچ جذابیتی برای دانشآموزان ندارد. شما در مدارس غیردولتی هم فضا برای دانشآموزان ندارید هیچ فضایی برای غذا خوردن، استراحت و بازی وجود ندارد. بنابراین باید گفت که دانشآموزان علاقهای برای ماندن در مدرسه ندارند. پس لازم است در محتوای درسی و نحوه آموزش جذابیتهایی در محیط مدرسه ایجاد شود.
صبحگاه شادتر برگزار شود
سعید معدنی / جامعه شناس- به نظرم میتوانیم مدرسه را شاد کنیم اما برخی موانع و چالشهایی در آموزش و پرورش وجود دارد که اجازه نمیدهد مدیر مدرسه فضا را برای دانشآموزان شاد کند و حتی میتوان مراسم صبحگاه را شادتر کرد اما مدیر این اجازه را ندارد و برای همین هماکنون شاهد این هستیم که محیط مدرسه چندان بانشاط نیست.از طرفی متأسفانه دانشآموزان در خانههای کوچک آپارتمانی زندگی میکنند و فضایی برای جنب و جوش ندارند بعد از خانه هم ساعتها در مدرسه هستند و در مدرسه نیز فضای استاندارد برای فعالیتهای دانشآموزان وجود ندارد برای همین دانشآموزان فقط مجبورند در کلاس درس باشند. این وضعیت در مدارس دولتی بسیار بیشتر از مدارس غیردولتی دیده میشود برای همین تا زنگ مدرسه میخورد دانشآموزان دوست دارند زودتر از مدرسه بروند به نظرم مسئولان آموزشی باید درباره فضا و محتوا به طور جدی بازنگری کنند.
معلمان شادی را به دانشآموزان انتقال دهند
احمد بخارایی / جامعه شناس - شادابی و نشاط یک تعریف اجتماعی دارد و در این شادابی یک بالندگی هم نهفته است. فکر نمیکنم مدارس ما شاد باشند. ممکن است در ظاهر دانشآموز بخندد و با دوستش خوش بگذراند اما بسیاری از دانشآموزان هم هستند که علاقهای به مدرسه رفتن ندارند. این موضوع هم عوامل و دلایل خاصی دارد. فضای مدارس کشور سختگیرانه و نمره محور است و همین سختگیری برای گرفتن نمره موجب میشود که دانشآموز علاقهای به حضور در کلاس درس نداشته باشد. اگر از دانشآموزان بپرسید کدام زنگ را بیشتر دوست دارید بیشتر آنها جواب میدهند زنگ آخر را، چرا که میدانند بعد از آخرین کلاس میتوانند از مدرسه خلاص شوند این زنگ خطر برای مسئولان آموزشی است. برخی از معلمان بیحوصله هستند و خلاقیتی برای شاد کردن کلاس ندارند. فکر میکنم مسئولان آموزش و پرورش باید از معلمان شروع کنند و برای آنها شادابی را تعریف کنند تا آنها این شادی را به دانشآموزان انتقال دهند.
درباره این سایت